Terugblik Stadsplantenwandeling 4 november 2023

2023-11-04 Natuurwandeling.jpegdonderdag 09 november 2023 09:59

Goed zorgen voor de aarde en verbonden leven met de schepping is een dagelijkse opdracht voor iedereen. Daar staat de ChristenUnie voor. Deze stadsplantenwandeling heeft zeker bijgedragen aan een nieuw bewustzijn van deze verbondenheid.

Het was een zeer inspirerende ochtend. We begonnen met een leerzame presentatie van IVN Natuureducatie en gingen daarna direct de hort op om de stadsplanten in levende lijve te bekijken. Wat was het toch bijzonder om te zien hoeveel verschillende soorten planten je kunt vinden in straten en steegjes waar we normaal gesproken gewoon voorbij lopen. En dat de natuur, als de mens er niets aan doet, echt haar eigen gang kan gaan en op de meest opmerkelijke plekken groeit. Tegelijkertijd wel goed dat we de natuur beheren, want als het aan de planten ligt kan de Mark bijvoorbeeld helemaal dichtgroeien.

Ieder jaar komen er op allerlei manieren tientallen nieuwe planten bij in Nederland, waarvan ongeveer 10% hun weg vinden en blijven. We kwamen dan ook stadsplanten tegen uit Zuid-Afrika en (Zuid)-Amerika. En we hebben ook nog wat geleerd over de waterkwaliteit in Nederland :) De stadsmensen in Breda hebben wat dat betreft helaas iets minder geluk.

Het was mooi en waardevol dat de gidsen zoveel passie hebben voor de natuur en vanuit hun deskundigheid allerlei feitjes over de planten konden delen. Je ziet dat hun perceptie op wat meestal "onkruid" wordt genoemd echt anders is. Waar we over stadsplanten meestal denken "haal dat eens weg", hebben de gidsen ons laten zien hoe wonderlijk het eigenlijk is.

Veel dank aan IVN dat we door een nieuwe blik en met nieuwe waardering naar (stads)planten kijken. We kunnen het iedereen aanraden die nieuwsgierig is naar de natuur in onze stedelijke omgeving.

"
Hartelijke groet,
Shima Kia

Reacties op 'Terugblik Stadsplantenwandeling 4 november 2023'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.